25سپتامبر 2023- در یک مطالعه اخیر که درFrontiers in Nutrition منتشر شده است، محققان نتایج یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده در مورد تاثیر چای کامبوچا(kombucha:کومبوچا یا کامبوچا) بر کاهش سطح گلوکز خون در بیماران دیابتی را که در بیمارستان دانشگاه جورج تاون انجام شد، بررسی کردند.

دیابت نهمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. دیابت علاوه بر افزایش خطر مرگ و میر، می تواند خطر بسیاری از عوارض سلامتی از جمله عوارض قلبی عروقی، کلیوی، عصبی و چشمی را نیز افزایش دهد.

شیوع جهانی دیابت نوع 2، در 30 سال گذشته بیش از 400 درصد افزایش یافته است. تنها در ایالات متحده، حدود 15 درصد از جمعیت در حال حاضر با دیابت نوع 2 زندگی می کنند.

کامبوچا یک نوشیدنی با فواید بسیاری از جمله خواص ضد سرطان، ضد دیابت، ضد میکروبی، ضد افسردگی و محافظت از قلب است. کامبوچا از تخمیر چای شیرین شده با کنسرسیومی همزیست از باکتری ها و مخمرها تهیه می شود. اسیدهای آلی یا سایر محصولات نهایی تخمیر، اجزای زیست فعال چای و عوامل طعم دهنده افزوده ی موجود در کامبوچا ممکن است مسئول خواص ارتقاء سلامت آن باشند.

در مورد این مطالعه

این کارآزمایی تصادفی کنترل شده تک مرکزی(RCT) در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی انجام شد. در مجموع 12 بیمار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 در این کارآزمایی وارد شدند.

از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که به مدت چهار هفته هر روز 240 میلی لیتر از یک نوشیدنی مورد مطالعه، کامبوچا یا دارونما، را همراه با شام مصرف کنند. پس از یک دوره شستشوی هشت هفته ای، شرکت کنندگان به مدت چهار هفته دیگر هر روز 240 میلی لیتر از نوشیدنی جایگزین را مصرف کردند. این مطالعه دوسوکور بود، زیرا هم محققان و هم شرکت کنندگان از نوع نوشیدنی مصرف شده در طول مطالعه بی اطلاع بودند.

سطوح قند خون ناشتا گزارش شده توسط شرکت کنندگان در ابتدا و همچنین یک و چهار هفته در طول هر دوره مداخله جمع آوری شد. همه شرکت کنندگان در مطالعه همچنین پیامدهای سلامت ثانویه را از طریق یک پرسشنامه شامل سلامت کلی، نیاز به انسولین، سلامت روده، سلامت پوست، سلامت روان و پارامترهای سلامت ولوواژینال گزارش کردند.

تجزیه و تحلیل میکروبیوتای کومبوچا با کشت انتخابی، توالی‌یابی ژن ریبونوکلئیک اسید ریبوزومی 16S (rRNA)  باکتری‌ها و تعیین توالی ناحیه ی internal transcribed spacerدر قارچ‌هاانجام شد. اجزای کلیدی یافت شده در کامبوچا توسط کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا(HPLC) اندازه گیری و کمّی سازی شدند.

مشاهدات مهم

مصرف کامبوچا به مدت چهار هفته به طور قابل توجهی میانگین سطح گلوکز خون ناشتا را در بیماران دیابتی کاهش داد. نکته مهم این است که این اثر در افرادی که نوشیدنی دارونما مصرف می کردند، مشاهده نشد.

اگرچه تفاوت در سطح قند خون ناشتا از ابتدای تحقیق تا هفته چهارم در میان شرکت کنندگان مطالعه که کامبوچا مصرف می کردند از نظر آماری معنی دار بود، اما هیچ تفاوت معنی داری در سطح قند خون ناشتا در هفته چهارم بین شرکت کنندگان تحت درمان با کامبوچا و شرکت کنندگان تحت درمان با دارونما مشاهده نشد.

در میان شرکت‌کنندگانی که در طول دوره مطالعه کامبوچا مصرف کردند، دو نفر سطح قند خون ناشتا در محدوده هدف تعیین شده برای بیماران دیابتی بزرگسال داشتند. با در نظر گرفتن شرکت‌کنندگانی که سطح قند خونشان بالاتر از این محدوده هدف بود، تفاوت معنی‌داری در اثر ضد هایپرگلایسمی بین نوشیدنی دارونما و کامبوچا در هفته چهارم مشاهده شد.

تجزیه و تحلیل میکروبیولوژیکی کامبوچا فراوانی بالایی از باکتری های اسید لاکتیک، باکتری های اسید استیک و مخمر را نشان داد. توالی‌یابی ژنS rRNA 16 تأیید کرد که باکتری‌های اسید لاکتیک و اسید استیک فراوان‌ترین باکتری‌ها در کامبوچا هستند، در حالی که توالی‌یابیITS تأیید کرد که فراوان‌ترین مخمرDekkera است.

تجزیه و تحلیل شیمیایی نشان داد که اسیدهای لاکتیک و استیک اسیدهای آلی اولیه موجود در کامبوچا در غلظت‌های کمتر از 1 درصد هستند. علاوه بر این، اتانول در غلظت 1.5٪ وجود داشت.

اهمیت مطالعه

مشاهدات این کارآزمایی نشان داد که کامبوچا می تواند سطح قند خون ناشتا را در بیماران دیابتی بزرگسال کاهش دهد. کامبوچا ممکن است اشتهای شرکت کنندگان را سرکوب کرده و متعاقباً اندازه وعده غذایی آنها را کاهش داده باشد که باعث کاهش سطح قند خون ناشتا می شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف کامبوچا می‌تواند تولید انسولین را در سلول‌های بتای پانکراس افزایش دهد. علاوه بر این، برخی از اجزای کامبوچا برای کاهش جذب گلوکز در روده شناخته شده است. در مجموع، این عوامل در مجموع می توانند به اثرات ضد هایپرگلیسمی کامبوچا کمک کنند.

علیرغم این نتایج امیدوارکننده، مطالعات بیشتری با حجم نمونه بزرگتر برای اثبات فواید سلامتی کامبوچا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد نیاز است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230925/Kombucha-tea-shows-promise-in-lowering-blood-sugar-levels-for-type-2-diabetics.aspx